O mnie

Moje zdjęcie
Radomsko, Łódzkie, Poland
Hej! Jestem nauczycielem matematyki i informatyki w szkole podstawowej od ponad 22 lat. Praca z młodzieżą to moja pasja. Lubię rozmawiać z uczniami na różne tematy, nie tylko związane ze szkołą. Staram się zrozumieć Wszystkich bez wyjątku i nie oceniać, bo to nie do mnie należy. Każdy ma prawo do swojego zdania, wolności wypowiadania się, ŻYCIA po swojemu!

środa, 19 stycznia 2022

Dodawanie i odejmowanie liczb sposobem pisemnym!

 



Wydaje się, że  w dobie komputerów, kalkulatorów, kas fiskalnych, działania pisemne to zbędna umiejętność. Często słyszymy jako nauczyciele na lekcjach:

- "Psze Pani po co to nam?"... przecież nawet w telefonach mamy możliwość wykonania prostych działań a  i nawet tych skomplikowanych też! Uwierzy Pani? 

    -Owszem uwierzę, ale posłuchajcie mnie uważnie. Dawniej, kiedy nie było kalkulatorów ....(i tu chcę opowiedzieć, jak to za moich czasów...)

- Ale teraz są! Ktoś przerywa dobitnie.

Myślę, o matkoooooo, ja nie mam już pomysłów jak ich zainteresować, żeby posłuchali, żeby uwierzyli. Co robić? 

Nauczyciel to jednak bestia nie do zaorania, musi być non stop "spięty" i odpowiadać szybko na cięte riposty, odpowiadać tak, żeby ich zainteresować, czyli być na topie. 

Więc próbuję dalej, nie poddając się ani troszeczkę.

- No dobrze, to wyobraźmy sobie, że pracujecie w sklepie i nagle brakuje prądu, nie będzie go cały dzień, tydzień, potężna awaria. Sklep musi funkcjonować dalej. Szef nie przyjmie tłumaczenia, że nie działają sprzęty, on musi się bogacić w każdej minucie, nie odpuści. Wie dobrze, że możecie podsumować klienta na kartce, wykorzystując działania pisemne, bo jego tak uczyli w szkole. Jest alternatywa, jest ratunek. Czy wtedy powiesz, ale ja nie umiem? 

- Tak, odpowiada ktoś z głębi sali.

- Głupi jesteś, ktoś ripostuje, wywalą Cię z pracy! Będziesz biedakiem!

Kilka jeszcze przepychanek słownych (ale nie obrażających) i przyznają mi rację. 

- DOBRA PSZE PANI UCZYMY SIĘ TEGO !

Uff z trudem ale znów zwycięstwo. I tak za każdym razem ...

rys. z podręcznika GWO

 
W dodawaniu i odejmowaniu liczb sposobem pisemnym bardzo ważne jest, aby podpisać dokładnie jedności pod jednościami, dziesiątki pod dziesiątkami itd. lub można powiedzieć podpisuj od końca. 

Jak zatem obliczyć 2436+345 ?

Zacznij  od napisania sobie liczby, która jest większa lub zbudowana z większej ilości cyfr. Będzie Ci łatwiej! Pod spodem mniejszą. Pamiętaj o zasadzie "od końca" !
 

 1
2436
+345
-------------------
2781

To jest poprawny zapis. Teraz dodajemy kolumnami zaczynając od jedności. 
6+5=11 (jedynka na dół, jedynka do góry- w pamięci)
3+4+1=8
4+3=7
2 spisujemy

Odejmowanie ma tę samą zasadę podpisania, trzeba uważać.
4589-3271=


4589
                                           - 3271
---------------------
  1318 

Polecam filmiki :

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz