O mnie

Moje zdjęcie
Radomsko, Łódzkie, Poland
Hej! Jestem nauczycielem matematyki i informatyki w szkole podstawowej od ponad 22 lat. Praca z młodzieżą to moja pasja. Lubię rozmawiać z uczniami na różne tematy, nie tylko związane ze szkołą. Staram się zrozumieć Wszystkich bez wyjątku i nie oceniać, bo to nie do mnie należy. Każdy ma prawo do swojego zdania, wolności wypowiadania się, ŻYCIA po swojemu!

piątek, 8 kwietnia 2022

Zadania z treścią!

 Zadania z treścią! 

Robimy zakupy.

Zadania z treścią to ogólna zmora wszystkich uczniów. Nie ma to jak konkretny przykład do rozwiązania. Tutaj zaczym coś rozwiążemy, trzeba się długo modlić i medytować zanim coś nam przyjdzie do głowy. 

Często słyszę na lekcjach ..." Psze Pani ale po co, na co, niech się Pani nie wysila, przecież idziemy do Biedry i wrzucamy do koszyka co chcemy, potem do kasy ...

https://d-pt.ppstatic.pl/kadry/k/r/1/b4/83/5d9b2bee36d6d_o.jpg?1583243412

fik mik, kasjerka przesunie po taśmie produkty, wyświetli się rachunek i nawet ile musi nam wydać."

Odpowiadam cierpliwie, choć tej cierpliwości coraz mniej... Wszystko jest fajnie, jak żyjemy na przykład w kraju bez wojny.  Na Ukrainie zobaczcie, nie ma w tej chwili prądu, wody, jest zimno, a muszą jakoś żyć, handel bazarkowy dalej trwa i niestety ale tam kas, elektrycznej taśmy nie ma, płatność tylko gotówką. Czyli do łask wróciła kartka papieru i ołówek. Bez umiejętności działań pisemnych i innych, poznanych właśnie w szkole, w takich sytuacjach klękniemy. Nie zawsze jest różowo. Życie płata różne figle i trzeba być przygotowanym na różne okoliczności. Także nie plaplać tylko brać się do roboty .:) 

Zadanie 1 - poziom klasa 4
Mama kupiła w sklepie warzywniczym: pomidory za 16zł, ogórki za 9zł, ziemniaki za 5zł i mandarynki za 10 zł. Ile zapłaciła w sumie za produkty i ile otrzyma reszty ze 100 zł?

Zadanie jak każde inne wymaga analizy, rozłożenia sobie na czynniki pierwsze i wczucia się w rolę owej mamy. 

Po pierwsze takie zadanie nie uczy tylko liczyć ale i funkcjonować w świecie. Nawet sobie nie zdajemy sprawy, ile informacji ono nam wysyła. 

Popatrzcie jakie to informacje:
1. Mama ma w planie zrobić zakupy w warzywniaku, więc idzie do sklepu z warzywami i owocami, a nie na pocztę!
2. Ma konkretną listę zakupów - to informacja dla dziecka, że warto sobie w życiu spisywać rzeczy.
3. Każdy produkt kosztuje jakąś liczbę złotówek ( a to znów informacja, że naszą jednostką monetarną jest złoty).
4. Za całość zapłacimy, gdy zsumujemy ceny produktów, czyli dodamy liczby ( ale nie wszystkie z zadania).
5. Resztę otrzymamy, jeśli kasy będziemy mieć więcej niż kosztuje zakupiony towar.

Rozwiązanie

Musimy dodać do siebie liczby / ceny ( za poszczególne towary), wyciągając je  z treści zadania.

16 zł + 9 zł + 5 zł + 10 zł = 40 zł

Odpowiadamy na pierwsze pytanie...

Za zakupy w sumie zapłacimy 40 zł. 

Jak obliczyć resztę ? 
Wyobraź sobie, że stoisz przy ladzie, dajesz stówkę i czekasz na resztę. Pani Gienia podaje Ci  50 zł i mówi "dziękuję i do zobaczenia". Bierzesz kasę i już chcesz wyjść ze sklepu, gdy świta Ci w pacynce, że reszty powinno być więcej. Zwracasz się do ekspedientki aby to sprawdziła, więc ona liczy jeszcze raz...naburmuszona z lekka ( wyobrażasz sobie jej minę hihihi).

100 zł - 40 zł = 60 zł

UPS !!!
Bardzo przepraszam  za pomyłkę ( mówi sprzedawczyni) i dodaje 10 zł. 

Gorszy dzień każdemu może się zdarzyć, ważne aby pilnować takich sytuacji, zabierać paragony, kontrolować sytuacje, bo mogą być nieodwracalne i możemy być stratni. 

A GDZIE SIĘ TEGO NAUCZYMY ? 
W SZKOLE I DOMU. RODZICU UCZ DZIECKO ANALIOZWAĆ, ODPOWIADAJ NA MILIONY PYTAŃ, POZWÓL POSZUKIWAĆ ROZWIĄZAŃ, POZWÓL POPEŁNIAĆ BŁĘDY. 

NIE MYLI SIĘ TEN, CO  NIE ROBI NIC!!!

ciąg dalszy nastąpi...






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz