O mnie

Moje zdjęcie
Radomsko, Łódzkie, Poland
Hej! Jestem nauczycielem matematyki i informatyki w szkole podstawowej od ponad 22 lat. Praca z młodzieżą to moja pasja. Lubię rozmawiać z uczniami na różne tematy, nie tylko związane ze szkołą. Staram się zrozumieć Wszystkich bez wyjątku i nie oceniać, bo to nie do mnie należy. Każdy ma prawo do swojego zdania, wolności wypowiadania się, ŻYCIA po swojemu!

poniedziałek, 22 listopada 2021

Lekcja 4 - Rozkład liczby na czynniki pierwsze

 Rozkład liczby na czynniki pierwsze

Bardzo przydatna rzecz i w sumie fajna zabawa. Rozłożyć liczbę na czynniki pierwsze tzn. dzielić ją przez liczby pierwsze, aż do momentu uzyskania 1.

Aby poprawnie wykonać rozkład jakiejkolwiek liczby na czynniki pierwsze,  należy sobie przypomnieć, co to są czynniki pierwsze, czyli LICZBY PIERWSZE. Nie pamiętasz ? Zajrzyj do mojej poprzedniej lekcji. 

Postaram się krótko tu przypomnieć, że liczby pierwsze to: 2,3,5,7,11,13,..., czyli takie, co dzielą się przez jeden i samą siebie i tylko przez takie możemy dzielić w naszej zabawie!

fot. internet

                    To jest poprawnie zrobiony przykład   45=3*3*5

 fot. internet

Dlaczego tutaj nie możemy 12 podzielić na 4 lub 6? Aż się prosi 12:6 , przecież w tabliczce mnożenia 6*2 jest równe 12.
ABSOLUTNIE NIEEEEEE, NIE MOŻEMY, bo liczby 4 czy 6 są złożone, a po prawej stronie naszej "kreski" oznaczającej dzielenie, mają się pojawić tylko liczby pierwsze! ZAPAMIĘTAJ!

Poniżej podaję Wam linki do filmików pokazujących rozkład liczb na czynniki pierwsze. Dopóki sama nie nagram. 
 

Teraz Wy!

Zadanie 1

Rozłóż na czynniki pierwsze liczbę 44,120,360,1000.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz