O mnie

Moje zdjęcie
Radomsko, Łódzkie, Poland
Hej! Jestem nauczycielem matematyki i informatyki w szkole podstawowej od ponad 22 lat. Praca z młodzieżą to moja pasja. Lubię rozmawiać z uczniami na różne tematy, nie tylko związane ze szkołą. Staram się zrozumieć Wszystkich bez wyjątku i nie oceniać, bo to nie do mnie należy. Każdy ma prawo do swojego zdania, wolności wypowiadania się, ŻYCIA po swojemu!

wtorek, 7 lutego 2023

Obliczanie procentu danej liczby!

 Jeden z najważniejszych tematów jeśli chodzi o procenty... jak dla mnie. Wiele zadań egzaminacyjnych opiera się na tym zagadnieniu, ale i nie tylko. Nie będę tu ubierać w słowa po co i na co, bo za chwilę sami zobaczycie, że to ważna rzecz.

Zadanie 1

Janek ma 200 zł oszczędności. 20% z nich wydał na ulubioną płytę z muzyką. Ile oszczędności mu zostało?

Jest oczywiście kilka sposobów na rozwiązanie tego zadania, spróbujmy to ogarnąć.

SPOSÓB I

Wykorzystaj definicję

Aby obliczyć procent danej liczby, należy procent pomnożyć przez daną liczbę , uprzednio zamieniając go na ułamek.

Zatem


Nie pisałam tu jednostek ale wiemy, że chodzi o kasiurkę :)

Czy to koniec zadania? Nie! Teraz musimy policzyć ile oszczędności nam zostanie.


Pamiętajcie! Jest pytanie , musi być odpowiedź. 

Odp. Jankowi zostało 160 zł oszczędności.


SPOSÓB II

Wielu uczniów w takich zadaniach szuka sobie 10% z danej liczby i ok.

100% - 200 zł ( wszystkie oszczędności Janka)
10%- to 10 razy mniej czyli- 20 zł
20% (szukane) - 2x10% czyli 2x 20 zł = 40 zł ( wydane na płytę)

Teraz tylko liczymy co mu zostanie.
200 zł- 40 zł= 160 zł

Odp. Jankowi zostało 160 zł oszczędności.

SPOSÓB III

Skoro Janek ma 200 zł oszczędności to znaczy , że ma 100%. Jeśli 20% wydaje na płytę , to 80% mu zostaje. Przedstawimy to na grafie.


Zatem możemy policzyć od razu 80% , czyli to co zostanie po zakupach. Możemy skorzystać ze sposobu I lub II. Ja wykorzystam II.

100%-200zł
10%- 20 zł
80%- 8*10% czyli 8*20 zł= 160 zł

Odp. Jankowi zostało 160 zł oszczędności.


Zadanie dla Ciebie
Pensja Pana Olka wynosi 7200 zł . Od pensji odprowadzany jest podatek w wysokości 30% do Skarbu Państwa. Oblicz jaką pensję dostanie Pan Olek po odliczeniu podatku.

 







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz