O mnie

Moje zdjęcie
Radomsko, Łódzkie, Poland
Hej! Jestem nauczycielem matematyki i informatyki w szkole podstawowej od ponad 22 lat. Praca z młodzieżą to moja pasja. Lubię rozmawiać z uczniami na różne tematy, nie tylko związane ze szkołą. Staram się zrozumieć Wszystkich bez wyjątku i nie oceniać, bo to nie do mnie należy. Każdy ma prawo do swojego zdania, wolności wypowiadania się, ŻYCIA po swojemu!

środa, 2 marca 2022

Jednomiany!

 Jednomiany!

    W języku polskim wyraz "mama" składa się z mniejszych części zwanych literami, czyli w tym przypadku z liter m,a,m,a. 

    Wyrażenia algebraiczne też składają się  z mniejszych części zwanych jednomianami.  Co to jest jednomian?

Definicja brzmi: 

Jednomianem może być:

  •  sama liczba,
  •  sama litera,
  •  lub liczba i litera połączona znakiem mnożenia. 

Na przykład jednomianem jest:  a,5,2b, 3xy.

"a" to sama litera

"5" to sama liczba

"2b", "3xy" to liczba i litera połączona znakiem mnożenia.


Jeśli nauczyciel zada Ci pytanie z jakich jednomianów zbudowane jest wyrażenie algebraiczne 

4a+5bc+ 6+z+10 ?

...to odpowiesz, po zastanowieniu, że z jednomianów: 4a, 5bc,6,z,10. Pamiętaj między liczbami i literami jeśli nie ma znaku to jest mnożenie!

Ważną rzeczą jest też porządkowanie jednomianów

Matematyka to trochę jak nasze mamy ( krzyczą, żeby posprzątać pokój!), lubi porządek i ten porządek widać właśnie tutaj.

Co to znaczy uporządkować jednomian ? To znaczy na początku postawić liczbę, a potem literki w kolejności alfabetycznej. Zobacz jak to wygląda w praktyce.

x6y = 6xy (postąpiłam według instrukcji)

2a5bb=2*a*5*b*b (wymnóż obie liczby i postaw na początku wynik czyli 2*5=10)= 10ab^2 (bb to inaczej b*b czyli b do potęgi drugiej, ja używam tu znaku ^ jako potęgowania czyli b^2)

-5zcd4cac= -20ac^3dz.

Teraz Ty!



                 rys. zapożyczony ze strony 97ab74554df2b8fa1f668cdb04ec76ed.jpg (473×331) (pinimg.com)


Ciąg dalszy nastąpi :)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz